Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    NYKYAIKAONLINE
    • Etusivu
    • Artikkelit
      1. Hengellisyys
      2. Raamatun selitys
      3. Toimittajalta
      4. Uskon piirteet
      Featured
      15.03.20220

      ValonSÄteet olohuonekokoussarja 19.3.2022 alkaen

      Recent
      14.05.2025

      Omaksu ylösnousemuksen voima

      01.04.2025

      ADRAn uutiskirje 3/2025

      09.09.2024

      Nykyajan pääkirjoitus 9/2024: Etupihtipoimu-ystävällinen seurakunta

    • Uutiset
      1. Kotimaa
      2. Ulkomaat
      3. Tapahtumat
      4. Tiedotteet
      5. Tiedoteblogi
      Featured
      03.04.20250

      Kesäjuhlat Peurungassa 6.-8.6.2025

      Recent
      09.10.2025

      Hallituksen päätöksiä syyskuu 2025

      29.09.2025

      ADRAn uutiskirje 9/2025

      11.09.2025

      Kirkko hakee mediasuunnittelijaa

    • Tilaukset
    • Aikataulu 2025
    • Lahjoita
    • Suomen Adventtikirkko
    NYKYAIKAONLINE
    You are at:Etusivu » Sample Page » Vertauksia, vertauksia

    Vertauksia, vertauksia

    0
    By Timo Flink on 23.06.2015 Toimittajalta
    Jokin aika sitten luin useita artikkeleita ja mielipidekirjoituksia, joissa käsiteltiin ruumiin ylösnousemusta ja sitä, millainen tuo ruumis oikein on. Näkemykset poikkesivat huomattavasti toisistaan. Näyttää siltä, että nykykristittyjen on vaikeaa ymmärtää Jeesuksen toimintatapoja ja opetuksia.
    Kun Jeesus opetti ihmisille Jumalan sanan totuuksia, hän käytti jokapäiväisestä elämästä tuttuja asioita. Hänen puheissaan vilisee esimerkiksi käsitteitä sulhanen, morsian, häät, häävieraat ja hääjuhla. Aikansa maatalousyhteiskunnassa ihmiset tunnistivat sellaiset asiat kuin kylväjä, rikkavilja, sadonkorjuu, siemen, viikunapuu ja vilja.
    Jeesus kohtasi ihmiset siellä missä he ovat, heidän omalla kielellisellä maaperällään. Vaikka Jeesus puhui kansalle vertauksin, jotta Vanhan testamentin ennustukset toteutuisivat, hän oli aidosti kiinnostunut ihmisten parhaasta. Jeesus vietti aikaa heidän kanssaan ja jakoi heidän ilonsa ja surunsa.
    Ehkä juuri tästä syystä moni ymmärtää kertomuksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta väärin (Luuk. 16:19–31). Sen kuvitellaan olevan kuvaus kuoleman jälkeisestä tietoisesta elämästä henkiruumiissa, joka kokee tuonelan ilot tai surut, riippuen siitä onko ihminen pelastettu vai ei. Tällainen tulkinta kuulostaa loogiselta ja oikealta, jos tekstiä luetaan kirjaimellisesti ymmärtämättä historiallista lauseyhteyttä. Siksi se on väärä tulkinta.
    Jeesus vietti aikaa publikaanien ja syntisten kanssa, ja fariseukset moittivat häntä siitä (Luuk. 15:1–2). Jeesus päätti vastata haasteeseen kertomalla heille siitä ilosta, jota taivas tuntee, kun joku kääntyy takaisin Jumalan puolelle. Hän esitti tämän useamman tarinan avulla: kadonnut lammas, kadonnut hopearaha, tuhlaajapoika ja hänen veljensä, väärämielinen taloudenhoitaja sekä rikas mies ja Lasarus.
    Fariseukset olivat omaksuneet kreikkalaisesta filosofiasta sielun luontaisen kuolemattomuuden käsitteen ja käyttivät egyptiläistä alkuperää olevaa, kuvitteellista moraalitarinaa publikaaneja vastaan (Talmud, Berakhoth-traktaatti). Heidän versiossaan rikas publikaani joutui pahaan paikkaan, jossa läpipääsemätön juopa erotti hänet Abrahamin helmasta.
    Jeesus tiesi tämän ja käytti tarinaa fariseuksia vastaan. Jeesuksen tarkoitus ei ollut opettaa meille oppia sielun luontaisesta kuolemattomuudesta, vaan puhua fariseuksille heidän kielellään. Jeesuksen tarkoituksena oli saada fariseukset ymmärtämään, että he eivät uskoneet Moosesta, joka oli ennustanut kaltaisensa profeetan tulosta. Hän pelastaisi ihmiset synnin orjuudesta.
    Kun rikas mies ja Lasarus -tarina ymmärretään väärin, on helppo erehtyä myös ruumiin ylösnousemusta koskevien lausuntojen merkityksestä. Eräs kristillisen lehden yleisönosastoon kirjoittanut henkilö väitti, ettei ylösnousemusruumis ole fyysinen (Suomen Viikkolehti 11/2015, s. 9). Väite ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Raamatun mukaan me saamme sellaisen ruumiin, jollainen Jeesuksella oli hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Se oli fyysinen ruumis, jossa näkyivät ristiinnaulitsemisen jäljet (Luuk. 24:39–43; Joh. 20:27; Fil. 3:21).
    On totta, että liha ja veri ei peri Jumalan valtakuntaa (1. Kor. 15:50). Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ylösnousemusruumis olisi fyysisyydestä vapaa olotila. Raamatun opetus tässä asiassa tarkoittaa sitä, että ylösnousemusruumiissa ei ole synnin turmelusta eikä tahraa. Paavali käyttää sanaa ’liha’ tarkoittamaan ihmisluontoa, jonka synti on turmellut (Gal. 5:16–21).
    On tärkeää, että ymmärrämme Jeesuksen toimintatavat myös sen suhteen, miten hän opetti ihmisille totuuden jyviä. Silloin emme ole uskossa alaikäisiä ja kaikenlaisten opintuulten heiteltävinä. Onhan kirjoitettu: ”Herää, sinä joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus on sinua valaiseva!” (Ef. 5:14).
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRahat ja varallisuus
    Next Article Pöytäkirja / Suomen Adventtikirkon vuosikokous 2014

    Related Posts

    Epätodellinen todellisuus

    Outo odottaja

    Missä hengessä?

    Comments are closed.

    Viimeisimmät jutut
    • Hallituksen päätöksiä syyskuu 2025
    • ADRAn uutiskirje 9/2025
    • Kirkko hakee mediasuunnittelijaa
    • SKYK hakee opettajaa
    • Terveystapahtuma 18.-20.9.
    AIHEALUEET
    • Artikkelit (47)
      • Hengellisyys (20)
      • Raamatun selitys (5)
      • Terveys (1)
      • Toimittajalta (5)
      • Uskon piirteet (10)
    • Uutiset (283)
      • Kotimaa (64)
      • LaNu (5)
      • Tapahtumat (17)
      • Tiedotteet (119)
      • Ulkomaat (79)
    ARKISTOSSA
    Lehden tilaaminen
    Nykyaika-lehden ja Raamatun Sanoman tilausasioissa yhteys puhelimella maanantaisin ja torstaisin virka-aikaan numeroon 03 3611 252 (Pekka Kärkkäinen). Nykyaika-lehden kestotilaushinta 95 € (2023). Raamatun Sanoman kestotilaushinta 42 € (2023).

    Copyright © 2015-2023 Media7 Julkaisut / Suomen Adventtikirkko. Kaikki oikeudet pidätetään.

    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.