ADRAn lausunto maailman pakolaisten päivänä 2017

0

”Tänään adventtikirkon kehitysyhteistyö- ja avustusjärjestö (ADRA), adventtikirkon humanitaarinen käsivarsi, julkaisee lausunnon maailman pakolaisten päivän johdosta vahvistaakseen tukeaan kaikkia pakolaisia ja omilta asuinsijoiltaan hätäsiirtolaisina muuttaneita ihmisiä kohtaan ympäri maailman. Adventtikirkon Inter-Euroopan ja Trans-Euroopan osastot tukevat täysin tätä lausuntoa ja yhtyvät ADRAn kutsuun suhtautua pakolaiskriisiin myötätuntoisesti. Tähän sisältyy jokaisen Euroopan maaperälle tulevan pakolaisen oikeuksista ja ihmisarvosta huolehtiminen. Lausunto on kokonaisuudessaan alapuolella.”

ADRAn lausunto maailman pakolaisten päivänä 2017

Vuosikymmenten ajan adventtikirkon kehitysyhteistyö- ja avustusjärjestö (ADRA), joka toimii adventtikirkon humanitaarisena käsivartena, on taistellut omilta asuinsijoiltaan konfliktien tai vainon vuoksi muuttaneiden ihmisten oikeuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Nämä ovat miehiä, naisia ja lapsia, jotka edustavat eri uskontoja, etnisiä ryhmiä ja kansallisuuksia ja jotka ovat selvinneet sanoinkuvaamattomista vaikeuksista, terrorismista ja menetyksistä.

Jo pelkästään vuonna 2016 yli 15 miljoonaa pakolaista noin 40 maassa sai ADRAn kautta ensisuojia, ruokaa, puhdasta vettä, hygieniatuotteita, mahdollisuuden päästä opiskelemaan, psykososiaalista tukea sekä muita palveluja. Tämä liittyy tehtäväämme rakastaa ja auttaa kaikkein haavoittuvimpia silloin, kun he kaikkein eniten apua tarvitsevat.

Yhdistyneiden kansakuntien pakolaisjärjestön (UNHCR) tekemän arvion mukaan maailman pakolaisten päivänä 20.6.2017 on edelleen yli 65 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti hätäsiirtolaisina. Näistä noin 21 miljoonaa on pakolaisia. ADRAlle nämä luvut kertovat yhden asian: Meillä ei ole varaa aikailla vastuussamme niiden auttamiseksi, jotka ovat joutuneet konfliktin, vainon tai katastrofin vuoksi muuttamaan pois asuinsijoiltaan.

Tällä hetkellä olevaan valtavaan tarpeeseen vastaamiseksi suosittelemme, että ne kansakunnat, jotka ovat halunneet olla mukana pakolaistyössä, laajentavat pakolaisille suunnattuja uudelleensijoitusohjelmia sekä antavat taloudellista apua maailmanlaajuisiin toimiin pakolaisten hyväksi. Rohkaisemme kaikkia kansakuntia jatkamaan työskentelyä yhdessä ylläpitääksemme ympäri maailman pakolaisten oikeuksia ja ihmisarvoa. Vetoamme kansakuntiin aikana, jolloin pakolaiset ja muut siirtolaiset ympäri maailman ovat kasvavassa määrin vihapuheen ja julmia toimia sisältävän halveksunnan kohteina uskontonsa, etnisen taustansa ja kansallisuutensa vuoksi.

Tänään ADRA vahvistaa sitoutuneisuuttaan auttaa kaikkia tarvitsevia. Meitä eivät ohjaa poliittiset näkemykset tai julkiset mielipiteet. Sen sijaan meitä ohjaavat usko ja omatunto, jotka ovat kaiken yläpuolella.

Nähdessämme pakolaisen näemme ihmisen täynnä toivoa, unelmia ja hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Jokainen yksilö on arvokas, koska jokainen on Jumalan lapsi.

Aikana, jolloin on niin paljon uudenlaisia tarpeita, on välttämätöntä, että seisomme yhtenä rintamana ilman vihaa ja pelkoa, täynnä rakkautta ja myötätuntoa, työskennelläksemme ympäri maailman yhdessä ihmisten kärsimysten lopettamiseksi.

ADRA haluaa kiittää niitä monia työnsä tukijoita – yksittäisiä lahjoittajia, kirkkoja, vapaaehtoisia, järjestöjä sekä hallituskumppaneita – jotka ovat työskennelleet yhdessä kanssamme joka päivä varmistaakseen, että kodeistaan lähtemään pakotetut voisivat tulevaisuudessa elää turvallisesti, rauhassa ja hyväksyttyinä.

Halutessasi tietää lisää siitä, miten sinä voit auttaa pakolaisia ympäri maailman, vieraille ADRA.org/refugees.

Kerro kaverille

Kommentointi on suljettu.